ATypI Amsterdam ’13 – et par ‘highlights’

Association Typographique Internationales konference var i år henlagt til Amsterdam, NL. Jeg deltog i år kun i hovedkonferencen og ikke i de to dage, der gik forud. Disse rummer traditionelt teknisk betonede temaer, men det er vist i øvrigt ved at ændre sig.

5< Garamondradiser (5 = rigtig godt … osv.)

Her er et udpluk af nogle gode og mindre gode foredrag og nyheder:

Torsdag 10.10.13
Type Directors Club Medalje til Hollands grand old man
indenfor skrift og typografi: Gerrit Noordzij
Jeg har været medlem af ATypI siden 1987, hvor jeg deltog i konferencen i New York. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg mødte Gerrit Noordzij og hans originale teorier om skrift første gang, men igennem årene har hans taler og publiceringer betydet en udfordring for den intellektuelle spændstighed ;-). Det meste er hård teoretisk kost, men altid igangsætter for tanker og det er jo i sig selv godt.

Jeg er ikke 100% enig i hans mest kendte teori om at al skrift kommer af skrivning med bredpen og spidspen, der har affødt begreber som transformation og expansion. Men jeg kan godt se hvordan den har virket som et startpunkt for generationer af unge designere, der har søgt erkendelser og viden.

Hr. Noordzij har fortjent at få den amerikanske skrift/designorganisations fornemme udmærkelse som en af det 20. århundredes væsentligste bidragydere til en teori om skriftens visuelle fremtrædelsesform.

Højtideligheden blev skæmmet af en forvirret og dårligt forberedt Peter Verheul, der holdt talen til prismodtageren.
Rating: 3 Garamond-radiser.
http://tdc.org

Fredag 11.10.13
Fremtiden for grafisk design?
Petr van Blokland
holdt den officielle ‘keynote speak’. Den bestod af betragtninger om hvad design er, hvad det vil blive til under indflydelse af den måde vi fremstiller design på i dag. Han forsøgte at give et billede (‘map’) af det fremtidige landskab: han havde brugt en del krudt på at fremstille en fysisk model af bygninger med begreber på, som han så zoomede ind på, når han kommenterede et bestemt emne (som fx uddannelse eller lign.). En frisk ny måde at lave en præsentation på.

Som altid var hans pointer stimulerende og fyldt med stof til eftertanke – fx den om at alle designere skal lære at programmere for bl.a. at kunne designe sine egen værktøjer (fx i form af programmer). Og designerne skal være bevidste om at fremtidens design i højere grad er ideer og koncepter – ikke produktion (fx ombrydning af sider).
Rating: 4 Garamondradiser

Fredag 11.10.13
Innovation fra Microsoft: Sitkaen ny skrift med mulighed for
automatisk valg af designvariant

Mesteren Matthew Carter har i samarbejde med Microsofts ’læseligheds-forsknings-chef‘ Kevin Larson udarbejdet en ny skriftfamilie, hvor processen har været en vekselvirkning mellem design-udkast og test af disses læselighed. Font-familien vil følge med Windows 8.1, der i skrivende stund er lige på trapperne. Det er der for så vidt ikke noget særlig nyt i. Det er første gang at Microsoft udsender en skrift med 6 designvarianter, der kan benyttes alt efter hvilken punktstørrelse, en tekst skal typograferes med – sådan som vi har kendt det fra bl.a. Adobes Garamond, Minion eller Arno. Altså heller i sig selv ikke så nyt. Men det helt nye er at skriften bliver programmeret således, at softwaren automatisk vil vælge den rigtige designvariant! Dét er innovativt!

Endnu mangler programmerne (Word, PowerPoint, Adobe CS osv.) at blive opdateret, men det skal nok komme mener Si Daniels fra Microsofts skriftafdeling. Funktionen vil i mange tilfælde forbedre typografien i dokumenter til print og skærm – både æstetisk og funktionelt.
Thank you, Bill Gates!
Rating: 5 Garamondradiser
Mere her (på tysk!)

sitka_small

Lørdag 12.10.13
Dr Peter Karow Prisen
gik til amerikanske Donald Knuth, professor emeritus. Prisen går til en som har ‘bidraget ud over det sædvanlige og innovativt til udviklingen af digital fontteknologi og skrift’.

Matematikeren og computervidenskabsmanden Donald Knuth (en årrække ansat ved Standford University) udviklede bl.a. TeX, et kraftfuldt og avanceret sats-system, udgivet i 1978, og MetaFont, et computersprog til gengivelse af bogstavformer ved hjælp af matematik.
Rating: 3 Garamondradiser
Mere her.

Søndag 13.10.13
Database med info om alverdens skrifter
Tyske Indra Kupferschmidt (typo-professor i Saarland, BRD) og amerikanske Nick Sherman (arbejder hos FontBureau i Boston) præsenterede et fælles udviklet koncept for et websted, hvor man kan finde data og eksempler på alverdens skriftfonte. Type Record skal blive en rigtig god ressource til forskning og formidling af baggrundsoplysninger og data om skrifter. Valideret vel at mærke. Jeg glæder mig til at projektet bliver realiseret, for der findes meget materiale i cyberspace, som ikke helt lever op til krav om præcision og ægthed.
Rating: 3 Garamondradiser
http://typerecord.com
(meget foreløbig beta)

This entry was posted in Forskning, Generel, Konferencer & arrangementer and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to ATypI Amsterdam ’13 – et par ‘highlights’

  1. Mægtigt spændende emner, som jeg godt ville have hørt om.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *