TypoBerlin 13 – en fortsat beretning

Underholdende, vedkommende: Engelske Simon Manchipps bud på hvordan man skaber succes med branding. Ikke gennem ›normale‹ analyse, men gennem at forholde sig kreativt til modtagerne og henvende sig til dem ikke som en homogen målgruppe, men med humor og kreativitet og derved ›røre‹ dem. Se www.someoneinlondon.com

Kate Moross viste projekter og delte tanker – ›punkede‹ og med opfordringen til at der ikke ›findes begrænsninger‹. Hm …

Ann Bessemanns forsker i læselighed – især med henblik på materialer til svagtseende børn, der skal lære at læse. Hele dette videnskabelige forskningsfelt (læselighed, tydelighed) giver ikke designerne mange svar på, hvordan de skal forholde sig ved design af læsemateriale. Forskningsresultater er ikke entydige og mange er behæftet med metodefejl. Men Bessemanns tilgang var meget fornuftig i og med at hun agiterede for gode, veldefinerede begreber såsom, hvad der testes i givent forsøg: hastighed, forståelse, præferencer etc.

Dagen/aftenen sluttet af med en prædiken fra Neville Brody om lidt af hvert og ned af memory lane, fx med kommentarer til FUSE-projektet. Brody er altid værd at høre på, men meget ofte er det en blanding af meget banale og meget originale pointer.

Gerry Leonidas (masterprogrammet i skriftdesign på University of Reading) lagde ud med at rejse en række spørgsmål til kommende skriftdesign-studerende, måske baseret på et mættet marked for kandidater? Hvad vil de lever af? Kan man overhovedet leve af at uddanne sig til skriftdesigner? Selvom der er opgaver nok world wide at tage fat på, fx mht de mange skriftsprog, der trænger til digitale – og nationale – fonte. Især når det ikke er det latinske alfabet det drejer sig om.

Engelske Paul Barnes gav en underholdende beretning om hans eget (og Christian Schwartzs) skrift-design-arbejde … samt hans cornwallske baggrund.

20130518-143658.jpg

This entry was posted in Down memory lane, Konferencer & arrangementer, Trend and tagged . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *