FUSE: en tidsmarkør

Det var engang i begyndelsen af 1990’erne i en boghandel på Charing Cross Road i London, at den den engelske designer David Quay gjorde mig opmærksom på et nyt “tidsskrift” om typografi, som var udkommet – og som var  at betragte som “trendy”. En bølgepapæske med et indhold af tryk – plakater – og en diskette med eksperimenterende fonte på.
Det var mit første møde med det såkaldte periodikum, der kom til at sætte væsentlige skrift/fontmæssige spor i den udvikling, der begyndte med PostScript i midtfirserne kombineret med de første versioner af skriftdesignprogrammer som Fontographer og FontStudio.
Tryksagerne i æskerne har gennem årene både været præsentationer af de eksperimentelle fonte og samtidig påtrykt forskellige essayistiske tekster. Hver udgivelse har haft et tema af meget bred karakter såsom religion, pornography, secrets og (dis)information.
Fra 1991 til 2000 udkom de første 18 udgaver af FUSE udgivet af og efter idé af britiske Jon Wozencroft og Neville Brody. Derefter kneb det med følgende udgivelser på trods af talrige opfordringer til udgiverne.
FUSE 1-18 er nu genudgivet i normal bogform som en “fejring” af 20 årsdagen af det første nummer med to supplerende udgivelser vol. 19 og 20. Og med en kode til download af digitalt materiale til de sidste to numre.
418 tæt pakkede sider med masser af tekst og grafik: inspiration til forståelse af de sidste 25 års udvikling og hvorfor den grafiske designverden ser ud som den gør i dag.
Forlag: Taschen, www.taschen.com
Pris: 400 kr.

This entry was posted in Generel, Litteratur, Skrifter i brug, Trend and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *