En kedelig affære: Trajan igen, igen, igen …

Hovedpersonerne er smukkere og fremstår ikke helt i overensstemmelse med den historiske virkelighed i dagens danske premierefilm “En Kongelig Affære” (bl.a. er brugen af parykker meget begrænset i forhold til datidens brug).
Denne frie til- og omgang med fakta er temmelig hollywood’sk. Det giver sig også til kende i valget af skrift til titlen: den allestedsnærværende Trajan siger mere “storfilm fra Hollywood” end den bidrager til dansk rokoko-stemning anno 1772. Godt nok afgrænser den danske Wikipedia perioden til 1760, men en stil periode slutter jo ikke fra den ene dag til den anden; i samme wiki angiver perioden til at slutte i Europa i 1789. Hvordan det så end skal forstås.
Nu er rokoko’en ikke nogen stilperiode, hvor udviklingen af nye skrifter blomstrer. En af de få skrifter som knyttes sammen med perioden er Fournier, der viser begyndende tegn på nyklassicisme (oplysningstiden!). Den kan fås i Adobes skriftbibliotek.
Men man kunne jo have overvejet skrifter som Baskerville eller Caslon, der godt nok er i den forudgående barokstil, for vi jo i Norden en smule bagefter Centraleuropa – der hvor tendenserne opstod. Så Danmark i 1770erne kunne nok godt iklædes et sådant skriftudtryk.
Eller man kunne have valgt skrifter som DTL Fleischmann eller Farnham, der begge er barokinspirerede antikvaskrifter. Det kunne have givet filmens titel et mere originalt udseende – og samtidig mere tidstypisk.

This entry was posted in No-sense, Skrifter i brug, Trend, Typo i hverdagen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *