Mystisk dansk skriftvalg

Modemagasinet dansk fejrer 10 års fødselsdag i smarbejde med Dansk Design Center. En flyer inviterer. Herligt. Men skriften? Det er jo Edward Johnstons skrift fra 1916 til London Underground railway. Et ‘mystisk’ valg al den stund, at man må regne med at en hel del danskere – ikke mindst dem som er interesseret i mode – har været en tur i London og har set skriften i brug som et identitetsskabende element i kommunikationen fra selskabet bag the tube mm. Skriften er London Underground.
Selvfølgelig kan ingen for alvor sætte sig på en skrift, der er tilgængelig på markedet (som London Underground er fra P22, http://www.p22.com/products/london.html), men når der nu er tusindvis af andre skrifter, der også kunne have været valgt, er det ‘mystisk, forkert, mærkeligt’ at vælge en, som er så stærkt knyttet til transportsystemet i London.
Er det mon bevidst eller uvidenhed?

This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

3 Responses to Mystisk dansk skriftvalg

  1. Michael Schlenzig says:

    Hej Birkvig,

    Jeg tror det er et helt bevist valg. Tøj moden ligger sig op af 20’erne og designerne har vel gerne ville ramme moden. De har så kigget på skrifter fra den tid og der er den dukket op – som den så ofte gør.

    Iøvrigt tror jeg ikke at det er alle der opfatter sammenhængen mellem undergrunden i London og plakaten.

    Hilsen en gammel studerende. (det er ikke mig der har lavet plakaten)

  2. Siger du dermed, at det ikke giver mening at påstå at fonte kan bruges til skabelse af brands? Hvilket London Underground jo er … Altså: hvis du mener at publikum alligevel ikke opfatter signalværdierne fra skriftens udtryk og knytter dem sammen med et produkt? Hilsen Henrik – en yngre lærer

    • Michael Schlenzig says:

      Selvfølgelig kan en font bruges til at skabe et brand. I høj grad endda. Men jeg tror også engang imellem vi er miljøskadet og ser signalværdierne med det samme.

      Når fonten er vist i en anden sammenhæng, i andre farver eller uden de andre elementer der gør London Underground, så kan den almindelige bruger måske miste signalværdierne i farten.

      Jeg må indrømme at jeg selv har set plakaten uden at tænke London Underground og for nylig været i selvsamme Underground, kigget på fonten og tænkt pæne ting. Jeg har endda tænkt på hvor “oppe i tiden” London Underground fonten var.

      Måske handler det også om fascination af brandet? Eller opmærksomhed på brandet? Der er i hvertfald en masse andre brands jeg med det samme spotter i andre fonte.

      Hvilke af de mange andre fonte ville du ellers have brugt?

      /M

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *